BACK

AC Compressor change




Skifte af kompressor og condensor m.m. PÅ XC90 2007, ca 630.000km

Den originale kompressor har 630.000 på bagen, den fungerer stadig
lejet i den føles OK.
Men kondensoren skal skiftes og så tager jeg den store omgang

Kompressoren er påfyldt olie fra fabrikken, ca 130 gram (130 kubik centimeter PAG olie)
Så systemet skal inden rep. suges tomt, og efter rep. påfyldes kølemiddel uden yderligere olie
Det fjerner ikke al olien, at suge systemet tomt.Jeg skifter condensor og slanger og derfor er der ikke meget olie tilbage.
så jeg lader alle de 130 gram ligge i kompressoren.

Der er mange måder at gøre det på
så man sikrer den korrekte mængde olie

Tilslutningerne på kompressoren er markeret:
S betyder "suction", lavtryks-siden
D betyder "discharge", højtryks-siden

VALEO Kompressor
NRF Kondensor(kondensator)
NRF Tryk sensor
Volvo rør som fører til og fra kompressor
Pakningssæt med diverse gule og grønne pakninger


Kondensoren tog jeg nedenud, efter at have løsnet de fire 8mm bolte der holder den
og tilslutningerne i hver side, samt stikket til tryksensoren.

Drivrem, servopumpe og generator fjernes.
Den gamle kompressor tages ud...




Den nye kompressor og de 2 nye Volvo rør er installeret





Systemet tømmes og fyldes med 700 gram (700 er spec.fra Volvo)




Trykket med AC tilkoblet er ca 10 bar på højtrykssiden, 3 grader på evaporator