hjulleje, højre for skiftes


BACK


Jeg har idag 8 juni 2013, skiftet hjulleje(højre for) på min V70 2004.

En beskrivelse af hjul-leje skift:
v70_bearing_front.pdf


det er cirka dette værktøj man behøver:
  • ring-gaffel nøgle str 17
  • Umbraco/Hex nøgle størrelse 7mm, til glidepins på caliper.
  • Stor vandpumpetang, presse kaliberen sammen ved afmontering:Biltema nr 12-456
  • Samt almindelig topnøgle med diverse toppe

  • Det eneste lidt specielle værktøj som kræves: 7mm hex og 17mm ring-gaffelnøgle.


    Hjulleje fra SKF, ca 1100,- kr
    Har købt både et til bag og for.
    Hjullejet til bagenden har ikke hul i midten til drivakslen.



    Løft bilen, understøt forsvarligt
    Afmonter det relevante hjul.
    Fjern bremse-kaliberen
    Løsn drivaksle bolten, modhold i rillerne i skiven
    Man kan løsne den med hjulet på og bilen på jorden, hvis den sidder meget fast.
    Min sad ikke ret hårdt, så ingen problemer.



    drivaksel bolten er skruet ud



    Bank drivakslen en smule ind med noget blødt imellem hammeren og drivakslen.
    Den skal bare lige 1 cm ind, så den er løsnet.



    Fjern bremseskive og ankerplade


    Løsn møtrikken på bærekuglen (under bærearmen) og styrekuglen.
    og spænd bærearmen ned med et lastbånd, sådan et med skralde så man kan stramme båndet.
    Båndet er sat omkring bærearmen i den anden side af bilen.


    Løsn boltene til fjederbenet, og tag den ene bolt helt ud
    Så kan hele molevitten vippes lidt udad imens man banker trækakslen indad
    Pas på ikke at hive for meget i trækakslen, den skal ned og ligge på bærearmen.



    Så er der fri adgang til de 4 bolte som holder hjul-lejet



    Jeg løsnede ABS-sensoren og den sidste bolt til fjederbenet
    Og tog hele molevitten med ind på høvlbænken
    Fordi lejet sad temmelig godt fast, selv om boltene blev fjernet



    Jeg bankede lejet ud ved at tæve på boltene til hjul-lejet, som blev skruet en anelse ind igen
    Så kunne jeg lige så godt skifte bærekuglen også, havde en på lager.
    Den sidder godt fast!
    Fjern de 2 bolte som holder bærekuglen, og bank med en dorn ned på kanten af bærekuglen.
    Det hele er spændt godt fast i skruestikket



    Området hvor bærekuglen sad blev renset godt af med en grovrenser på boremaskinen.
    Hullet blev slebet lidt indvendigt med sandpapir, for at gøre det lidt lettere at få den nye bærekugle på plads.



    Den nye bærekugle skal bankes ned,MAN MÅ IKKE SPÆNDE DEN NED MED BOLTENE TIL AT MONTERE DEN MED
    Gevindet i aluminium kan ikke tåle at man trækker bærekuglen ned på den måde.
    Man kan skrue boltene i efterhånden som man får bærekuglen på plads, men den skal bankes ned, ikke trækkes med boltene.



    Så er den nye bærekugle på plads.



    Ankerpladen er vasket med Turtle fælgrens, og lejet er monteret igen med de 4 nye bolte
    Lejet fik også en ring af fedt (som beskrevet i Volvo instruktioner ovenfor) imellem lejet og den gummi-ring som sidder løst ovenpå lejet.
    Det er vist ikke alle de her Volvo'er som har den gummi-ring, afhænger måske af årgang.
    Sådan en lille tube fedt fra Volvo koster 60kr.



    Monter Bremser og hjul.
    Kør en tur og brems nogle gange, lav nogle højre og venstre sving med lidt fart på og lyt.