ETM/gasspjaeld


BACK


Jag har idag 20 september 2010, skiftet gasspjaeld paa min S80 2001 2.4t (dvs med turbo, 200hk). koebte reservedele hos volvo og det meste af vaerktoejet er fra Biltema:

Et lille spejl(fra min bedre halvdels makeup grej).
En elektrisk mini-skruetraekker (Jeg synes Bosch IXO holder stroemmen godt og er en god sej-traekker)
mini-topnoegle, til bits (vaeldig god til smaa steder, hvor pladsen er trang)
flex bit-holder (saa man kan skrue om hjoerner, saa at sige)
top str 7 til spaendebaandene (top er til bit-holder).
top str 10 til boltene under gasspjaeldet (top er til bit-holder)
torx bit str 20 (mener jeg), til skruerne som holder turbo-roeret.
Ny pakning til spjaeldet.
Nyt gas spjaeld (produceret af Magneti Marelli, der fulgte pakning med spjaeldet fra volvo)



Begynd med at afmontere turbo-roerene over motoren og under indsugningen

Spaendebaandene havde en udvendig str7 "moetrik form", det var det nemmeste at bruge, frem for en lige kaerv skruetraekker.
Pas paa sensorerne paa turbo-roeret under indsugningen.Stikkene kan godt sidde fast.


Med et lille spejl, kan man orientere sig om hvordan det ser ud under indsugningen.
spaendebaandet som fastgoer til spjaeldet, er lidt vanskeligt og roeret sidder meget godt fast, saa der skal traekkes haardt nedad og vrikkes lidt med det.
Spjaeldet sidder saa kun med 4 bolte og en ledning med et stik. Stikket skal afmonteres i den anden ende af ledningen, IKKE fra spjaeldet.

Saa skal boltene til spjaeldet loesnes (top str 10). Jeg loesnede dem langsomt og paa skift, for at undgaat at traekke noget skaevt.
De er skruet ind i aluminium (indsugningen) saa pas paa ikke at oedelaegge gevindet.

Her ses det gamle spjaeld afmonteret, og de lange bolte som gaar op under indsugningen.
Ved montage skal man passe paa ikke at oedelaegge aluminiummet som de skrues op i (indsugningen)



Bilen koerte meget daarligt med det nye spjaeld. Saa den maatte slaebes ind til Volvo for programmering af spjaeldet.