bag bremse skift, incl bakker,kabler,expander osv


BACK


Jeg har 21 august 2012(og lidt fremad), skiftet bagbremser på XC90 2007.

det er cirka dette værktøj man behøver:

Umbraco/Hex nøgle størrelse 7mm, til glidepins på caliper.
Stor vandpumpetang, presse kaliberen sammen ved afmontering:Biltema nr 12-456
Diverse fastnøgler til bolte på caliper osv
Torx 45 bit kan bruges til glidepins, efter de er løsnet, for hurtigt at skrue dem helt ud.

Start med at løsne håndbremse kablet inde ved førersædet.Der er en strammer mekanisme som skal drejes.

Løft bilen, understøt forsvarligt


Afmonter det relevante hjul.


Fjern fjederen på kaliperen



Løsn de 2 glidepins(7mm hex).Det er måske nødvendigt med en "forlænger arm" på hex-nøglen, hvis skruerne sidder stramt.



Når de er løsnet, går det hurtigt at skrue dem helt ud, med feks en Torx45 bit på en skralde/fastnøgle.




Pres caliperen sammen, så klodserne ikke klemmer på skiven, så claiperen kan afmonteres.




caliperen tages af og lægges til side, undgå at vride eller trække i bremseslangen.
Jeg har lagt den på en spand.
Fjern den bremseklods som sidder i caliperen



Fjern de 2 bolte bagpå, så åget kan fjernes, for at skiven kan komme af.


Så kan vi smøre med lidt keramisk fedt, så skiverne ikke ruster fast.


De gamle kabler afmonteres først inde i kabinen, under midter-armlænet.
Sæt et stykke stift hegns-tråd fast(sæt det godt fast) i øjerne på de gamle kabler
De gamle kabler trækkes så ud under bilen, indtil hegnstråden er synlig, så kan de nye kabler monteres
og trækkes 'baglæns' den modsatte vej ind i kabinen.



Den gamle expander skal der lirkes lidt med, for at få den af kablet
jeg slog en dorn ned ved fastgørelsen, for at udvide den, så kablet kan lirkes af.

Det gamle kabel lirkes så af på bagsiden af ankerpladen, og går sikkert i stykker i plastikket.


Så er vi klar til de nye dele.


Nye expandere og fjedre og 2 kabler,til højre og venstre side (de er ens til vores XC90er).



Når kablerne er trukket ind i bilen, skal en lille gummi-manchet på kablet lukke hullet i bunden af bilen.
Det er en fordel at smøre den gummi-manchet med fedt, så er den nemmere at få helt på plads.
Så den slutter tæt til kablet og til bilen,
Vi skal ikke have en masse støj ind i kabinen den vej :)

Rens delene med bremse-rens.Der er lidt fedt på som skal renses af.


Smør bakkerne der hvor de rører metal.Saml det evt på gulvet for at få et overblik.


Lidt smøring på ankerpladen og på de nye expandere osv.


Bakkerne monteres først i den side hvor den lille fjeder sidder,
derefter ved expander og den store,ret stramme fjeder sættes på til sidst.



Monter skiver, kaliper og glidepins osv igen, rens glidepins og smør evt med keramisk fedt inden montering.
Keramisk fedt kan holde til høj temperatur og angriber ikke gummiet som pins'ene sidder i.


Monter hjul.
Kør en tur og brems nogle gange, check bremsevædske niveau.

SKROT!