BACK

TF80SC transmission oil change/flush


Den 12 juni 2016 har jeg skyllet gearkasse paa XC90eren.

Jeg har fulgt Volvo's procedure for olie skift

Har brugt Castrol ATF Multivehicle (JWS3309)


Olie specifikation som Volvo anbefaler til den her Japanske Aisin gearkasse er p.t.:
Aisin Warner AW-1, ogsaa kendt som JWS 3324

Volvo's tidligere anbefaling til denne gearkasse var:
JWS 3309

Gearkassen indeholder ca 7 liter olie.

Nederst paa denne side har jeg indsat Mobil's beskrivelse af deres to olier, som opfylder de to JWS standarder.


Vaerktoej man skal bruge er cirka:

  • En 17 mm unbraco/insex top til aftapnings prop paa gearkassen
    (jeg lavede en af en gammel bolt med 17mm hoved).
  • Torx 55, Torx 40 (til propperne/boltene paa gearkassen)
  • 10 mm top (til retur slangen paa gearkassen)
  • Klar slange, 1 meter er rigeligt (til retur slangen paa gearkassen)
  • 5 Liters kande til den rene olie (gerne med liter maal udenpaa).
  • Sprinkler dunk til den gamle olie (evt med tusch markering for hver halve liter).
  • Stor (beskidt) tragt til den gamle olie.
  • Ren ny tragt til den nye olie, med et roer for enden ca 30-40 cm.


  • Hvis du har bilen staende paa jorden, med hjulene paa jorden,
    saa traek haandbremsen haardt (undgaa at bilen koerer naar vi senere skal starte den)



    Saa starter vi........

    Med motoren slukket og kold bil.



    Fjern niveau proppen under gearkassen, torx 40 bolt (bolten har en lille gummipakning)
    Saml evt olien op i en sprinkler dunk,
    saa kan man foelge lidt med i hvor meget der loeber ud

    Jeg fik ca 1 liter olie her.

    Fjern den 17mm insex bolt under gearkassen,
    den har et et roer paa sig inde i gearkassen og en alu paknings ring


    Jeg brugte en bolt med 17mm hoved,
    med 2 andre moetrikker paa som 'modhold', saa der var noget jeg kunne skrue paa.




    Her ses den 17mm insex bolt fra gearkassen med niveau roeret paa
    og det hjemmelavede 'varktoej'
    roerets funktion er at lave niveau justering af olie maengden i gearkassen,



    Det gav knap 3 liter olie i alt (dunken til venstre er den gamle olie).




    Skru begge bolte tilbage i gearkassen, saa den er lukket forneden.

    Nu skal vi i motorrummet, ovenpaa gearkassen sidder paafyldnings-proppen.

    Fjern luftfilter huset (du skal have tilgang til proppen paa gearkassen)
    fjern paafyldningsproppen ovenpaa gearkassen, Torx 55
    Placer et roer med en tragt foroven i paafyldningshullet
    saa man kan haelde frisk olie ned i gearkassen.
    Jeg satte roeret fast med lidt tape (zoom ind paa billedet saa kan det ses nede ved gearkassen)
    Luftfilter skal saa paa plads igen, saa bilen om lidt kan startes.





    Fjern retur slangen paa gearkassen(10mm bolt), det er den nederste af de to.
    Den gaar fra toppen af koeleren til gearkassen.
    Der kan loebe en anelse olie ud.





    Fjern den anden ende af den retur slange, i toppen af koeleren:
    Pres den groenne ring ind med tommel og pege finger, og traek i boejningen
    paa slangen, det er en metal del. For at undgaa at traekke i selve den groenne clips.
    Den har to gummi pakninger og sidder stramt, saa man skal traekke lidt, vride den lidt imens.
    Pas paa ikke at traekke i den groenne clips, med mindre du har en ny indkoebt liggende klar.
    Jeg klarede det uden at skade den groenne clips, men har hoert om andre (paa nettet) som har knaekket den.




    Paa den return slange du lige har fjernet, taper du et stykke klar slange fast
    i den ende som sad i gearkassen.
    Den skal tilbage paa koeleren igen, fordi den gamle olie bliver pumpet ud den vej.





    Monter retur slangen tilbage paa koeleren igen, i toppen af koeleren(hvor den sad foer)
    Den skal pege ovenud af motorrummet og ned i en sprinkler dunk
    Saet den fast med en strip ved toppen af motorrummet
    for at der er lidt hold paa den, naar vi begynder at pumpe olie ud
    Den gamle olie bliver om lidt pumpet ud den vej





    Haeld 4 liter dejlig frisk olie i gearkassen,
    igennem roeret med tragten, som du har monteret ved luftfilteret.
    Her er det en god ide med en 5 Liters kande som er nem at haelde af,
    evt med laag, saa der ikke kommer skidt ned i den friske olie.

    Start motoren (gearkassen i P), skift evt igennem gearene (D,R,N) med motoren i tomgang,
    imens du holder oje med den klare slange

    Naar motoren gaar, koerer olie-pumpen i gearkassen(den traekkes af krumtappen)
    og pumper olien rundt og ud igennem koeleren og ud igennem den klare slange, ned i dunken.

    Det er et stort oejeblik, hvor man kan nyde synet af den gamle olie som pumpes ud
    Hav evt en 'Newcastle Brown Ale' klar, til at fejre begivenheden....
    (Men tag ikke fejl af olien og ale'en)


    Naar der efter ca 30-60 sekunder begynder at komme luft i den klare slange, saa skal du standse motoren.

    Her ses et billede af den foerste udpumpning,den klare slange er roed af olie.



    Haeld 2 liter frisk olie i gearkassen (gennem tragten ved luftfilteret)

    Gentag proceduren for at pumpe mere olie ud:
    Start motoren (i P), tomgang....hold oje med luft i slangen...stop motoren

    Haeld igen 2 liter frisk olie i gearkassen (gennem tragten ved luftfilteret)
    Gentag proceduren for at pumpe mere olie ud:
    Start motoren (i P), tomgang....hold oje med luft i slangen...stop motoren

    Nu er der pumpet ca 8 liter frisk olie igennem.

    Der er nu for lidt olie i gearkassen, efter udpumpning,
    Haeld igen 2 liter frisk olie i gearkassen (gennem tragten ved luftfilteret)
    Denne gang skal olien ikke pumpes ud.

    Monter retur slangen som den rigtigt skal sidde.
    Paa toppen af koeleren og paa gearkassen.

    Lad tragt og roer sidde ved luftfilteret,
    saa du kan fylde lidt mere olie paa om lidt hvor vi skal justere niveauet.




    NIVEAU JUSTERING. Det foregaar altid med motoren i tomgang.

    Vi skal justere niveauet paa olien i gearkassen, saa der er den helt korrekte mangde olie paa.
    Det sker ved hjaelp af nivau roeret i bunden af gearkassen (niveau roeret som vi saa tidligere)

    Motoren SKAL vaere i tomgang naar vi goer det,

    fordi der er en del olie i converteren naar motoren gaar,
    og naar motoren er stoppet loeber det ned i bundkarret paa gearkassen og loeber saa ovenud af niveau roeret.
    saa hvis motoren er stoppet og der er aabent til niveau roeret, saa loeber der simpelt hen for meget olie ud,
    saa er der for lidt olie paa gearkassen.

    Da vi i starten fjernede proppen fra niveau roeret, loeb der jo lidt olie ud, ca 1 liter.

    (Saa Niveauet med standset motor, kommer til at ligge ca 1 liter over niveauroret)



    Vi starter paa niveau justeringen....

    Start motoren i tomgang, i P.
    Check at der ikke loeber olie ud af retur slangen,
    som vi lige har monteret.

    Imens motoren gaar i tomgang (gear i P),
    fjerner du den lille prop (niveau proppen) i bunden af gearkassen (torx 40).

    Hvis der ikke loeber olie ud, saa haeld lidt olie paa igennem tragten ved luftfilteret.
    Der skal loebe lidt olie ovenud af niveauroeret, saa haeld paa indtil det loeber ud.....

    Stop ikke motoren imens, motoren skal gaa i tomgang ellers vil der loebe ca 1 L olie ud af niveau-roeret.
    (det provede jeg, heldigvis havde jeg masser af frisk olie, saa det var jo bare at starte forfra med niveau justeringen)

    Naar det stopper med at dryppe fra niveau roeret, saa skal proppen skrues paa igen (torx 40)
    og motoren kan nu stoppes.

    Nu er der cirka det rette niveau i gearkassen, nok til at man kan koere en tur i bilen.

    Olien er stort set paa det rette niveau nu, men olien udvider sig naar den er varm
    og det helt korrekte niveau opnaes med en olie temp paa ca ~60 grader

    Med et infraroed termometer kan man maale temperaturen paa bunden af gearkassen,
    ved siden af niveau proppen.

    Jeg koerte en tur paa ca 6 kilometer i bilen, landevej roligt tempo, tilbage i garagen igen, lod bilen staa i tomgang.

    Checkede saa temperaturen, den var ca 46 grader med termometeret og VIDA sagde 55 grader.

    Med motoren i tomgang, fjernede jeg niveau proppen og der loeb saa cirka en halv deciliter ud

    Naar det ikke drypper mere, saet proppen tilbage igen og saa er bilen klar!!





    Et billede af VIDA maalingen af temperaturen fra TCM modulet (gearkasse olien)



    Et billede af Termometer maalingen af temperaturen paa bunden af gearkassen (gearkasse olien)




    Et billede af den maengde olie som loeb ud ved varm-justeringen
    For at illustrere forskellen mellem en kold-justering og en varm-justering



    Saa forskellen mellem den foerste justering (lidt koldere) og den anden justering (varm olie)
    er paa cirka en halv deciliter.

    De ca 7 liter Olie i gearkassen fylder ca en halv deciliter mere naar de er varmet op til ~55 grader.




    Olie spec. paa Castrol ATF Multivehicle (JWS3309)

    Olie spec. fra Mobil her nedenunder (bare til info, jeg har ikke brugt Mobil olie):

    Man kan se at den olie Mobil leverer, som overholder den nye standard JWS3324,
    Har lavere viskositet, dvs mindre friktions-tab i converteren og olie pumpen

    Lav-friktions ATF olie og dens indflydelse paa braendstof oekonomi:
    www.infineuminsight.com/insight/march-2015/low-viscosity-transmission-fluids

    Mobil ATF™ 3309

    Automatic Transmission Fluid

    Product Description

    Mobil ATF™ 3309 is an exceptionally high performance lubricant that meets original equipment manufacturers’ specifications for use in certain slip-controlled lock-up automatic transmissions.

     

    Features and Benefits

    The unique formulation of Mobil ATF 3309 is designed to provide excellent lubrication of transmissions in specified slip-controlled lock-up automatic transmissions. These outstanding performance capabilities translate into significant operational benefits, including:

     

    Applications

    Mobil ATF 3309 is recommended for use in transmissions requiring fluids of JWS 3309 or GM 9986195 quality levels. It is also recommended for service fill applications where Toyota T-IV or T4, T-III or T3 are called for. Please refer to the owners’ manual for proper fluid requirements.

     

    Specifications and Approvals

    Mobil ATF 3309 meets or exceeds the requirements of:
    Ford WSS-M2C924-A
    VW TL 52540-A

     

    According to ExxonMobil, Mobil ATF 3309 is of the following quality level:
    Audi G-055-025-A2
    Saturn GM9986195
    Toyota Type T-IV
    VW G-055-025-A2

    Check with your dealer or owner’s manual

     

    Typical Properties

     MOBIL ATF 3309
    Viscosity 
    cSt @ 100ºC7.1
    cSt @ 40ºC33
    cP @ -40ºC (-40ºF)13,000
    Viscosity Index181
    Flash Point, ºC›185
    Pour Point, ºC‹ -45
    Density0.8520
    ColorRed

     

    Mobil ATF™ 3324

    Automatic Transmission Fluid

    Product Description

    Mobil ATF™ 3324 is an exceptionally high performance lubricant that meets original equipment manufacturers’ specifications for use in certain slip-controlled lock-up automatic transmissions.

     

    Features and Benefits

    The unique formulation of Mobil ATF 3324 is designed to provide good fuel economy performance, whilst maintaining excellent lubrication of transmissions in specified slip-controlled lock-up automatic transmissions. These outstanding performance capabilities translate into significant operational benefits, including:

     

    Applications

    Mobil ATF 3324 is designed to meet the service fill requirements for many Japanese designed vehicles, and is recommended for use in transmissions requiring fluids that meet JWS 3324 requirements. Please refer to the owners’ manual for proper fluid requirements.

     

    Typical Properties

    MOBIL ATF 3324 
    Viscosity, ASTM D445 
       cSt @ 100ºC5.3
       cSt @ 40ºC23
    Brookfield Viscosity @ -40ºC, cP, ASTM D29838,000
    Viscosity Index, ASTM D2270173
    Flash Point, ºC, ASTM D92›175
    Density @ 15ºC, kg/l, ASTM D40520.854
    ColorRed