Skift af olie AWD: Vinkelgear + Bag-aksel + Haldex/AOC(olie +filter)


BACK


Jeg har idag 9 juni 2013, skiftet 3 typer olie på min XC90 '07.




Part-numre på olie og filter, nogle numre har ændret sig siden:
xc90_lubrication_transmission1.pdf


En beskrivelse af Bevel-gear/Vinkelgear olie check:
bevelgear_oil_replacement.pdf

links/info omkring AWD fejlfinding/test:
awd_test_check.html

AOC info:
xc90_AOC_level_check.pdf
xc90_AOC_overview.pdf
xc90_AOC.pdf

det er cirka dette værktøj man behøver:
  • ring-gaffel nøgle str 13, til olie-bolte
  • flex-forlænger til bits, for at nå oliefilteret til Haldex
  • 4 mm hex/umbracho bit til oliefilter på Haldex
  • Pumpe-udstyr, med tynd slange og beholder
  • Suge-udstyr med tynd slange og beholder
  • 3 pakninger, magen til dem man bruger ved olieskift på motoren(bundkarret)



  • Vinkel gear olie skifte




    Løft bilen, understøt forsvarligt.
    Det bedste er nok at have bilen nogenlunde vandret, så olie-niveauet kommer til at passe.
    Tror ikke det har den store betydning.




    Bundpladen af bilen, og olieproppen ud fra vinkelgearet(til højre for kardanakslen)

    Her ses olien til vinkelgearet og sugeudstyr fra Harald Nyborg (bruges med en kompressor).
    En almindelig fastnøgle kan bruges, men synes en ring-gaffelnøgle er bedre.


    Harald Nyborg har også en håndpumpe (oliesumppumpe), som bruges uden kompressor.

    Slangen som leveres med pumpen jeg brugte, er for tyk til at nå ned i vinkelgearet.
    Jeg brugte en slange fra en flaske "Sonax Vinduesrens" (håndpumpe) og satte den i enden af den slange som følger med udstyret.
    Den slange som bruges til at suge olien ud med, skal være ret tynd, for at kunne nå ned i vinkelgearet.
    Der er en blokering lige indenfor hullet.
    Man skal krumme det yderste af slangen, så man kan dreje den nedad, når den er lige indenfor hullet.
    Prøv med et tyndt sugerør først, for at få en fornemmelse af hvordan slangen skal krumme.


    Her ses olie-pumpe, noget jeg selv har bikset sammen.
    Den nye olie fyldes i beholderen, som lukkes med en prop med 2 huller.
    I det ene hul går en lang slange igennem.
    Den slange går helt ned i bunden af beholderen (ned i olien)
    Laver overtryk i beholderen gennem det andet hul i proppen, og dermed presses olien så ud igennem den lange slange (som når helt ned i bunden af beholderen).
    Den lange slange fører op i olie-hullet hvor olien skal pumpes ind.



    Her ses olie-prop med gammel pakning fra vinkelgear,
    samt slangen fra "Sonax vinduesrens"som er brugt til at suge med.


    Her ses olieproppen til vinkelgearet, på passagersiden af kardan-akslen



    Her ses suge-slangen placeret i hullet i vinkelgearet


    sugeren er igang på vinkelgearet



    Haldex olie + filter skift



    Filteret er ret billigt fra Volvo og indeholder også dæksel + bolte


    Her ses hullet i Haldex'en som vi skal suge olie fra


    Man kan nå skruerne til Haldex-filteret med en lang Hex/umbracho nøgle, 4mm

    Eller en flex-forlænger til bits.


    Her ses det gamle Haldex filer, jeg måtte sætte en skrue i og så trække det ud, sad lidt fast.






    Bagtøj olie skift




    Her ses bundproppen til bagtøjet. Den kan ses cirka fra baghjulet i førersiden, når man kigger ind mod midten af bilen.


    Da proppen blev skruet ud, løb der olie ud, så pas på! :-D



    Jeg sugede cirka 1/2 liter fra hver, lidt mere fra vinkelgearet og lidt mindre fra Haldex'en.
    Men 1/2 liters flasker er okay til at opbevare den gamle olie i, hvis man vil se lidt på den bagefter.

    Påfyldte vinkel-gear med cirka den mængde jeg tog ud.

    De andre (Haldex & bagtøj) påfyldte jeg indtil det løb ovenud.