BACK
DPF Partikel filter
Har skiftet partikel filter på XC90eren (2007 koert ca 630.000km)
-Walker DPF EVO S (der er 2 udst.pakninger og gummi ophæng med, samt 5 møtrikker)
-Pierburg temperatur sensor (der er kobberfedt med til monteringen)
-Almindeligt håndværktøj,vinkelsliber til at skære bolte af ved flexrør
Over de sidste par år er bilen begyndt at bruge mere diesel og regenerere ofte, dvs hver gang jeg kører i den.
Har ca.120km kørsel om dagen, lange ture.
Checkede trykket i partikelfilteret, det så lidt højt ud, 199 hekto Pascal ved moderat acceleration
og sensorerne ser ud til at fungere som de skal.
Fandt et par videoer om rensning med afmontering af filter , speciel rensevæske osv
Vurderede at tiden og pengene var bedre brugt på at skifte det.
Købte et Walker filter, EVO S skulle have samme kerne-materiale som det oprindelige filter
og en Pierburg temperatur sensor, skrues ind i filteret.
Så skulle jeg ikke overføre noget fra det gamle filter
Afmonter det gamle filter ved udstødningen først,
vip det ned for at få adgang til 3. bolt ovenpå filteret, ved flexrøret
tryk-rørene har forskellig dimension, men markerede dem alligevel op,
så der ikke var tvivl ved monteringen af det nye
Gamle filter og nye.
Det originale har større overflade, billedet snyder lidt, men Volvo's er lidt større i tværsnit
De har samme længde og pasformen er OK.
Det nye filter er monteret.
Kørte en tur med det nye filter og målte trykket,
nu kom den kun op på 79 hPa ved acceleration :-)
DPF issue fra et forum:
http://www.volvoforums.org.uk/archive/index.php/t-149918.html
it would help if you can read out the pressure sensor reading:
The reading from the sensor with just the ignition on and engine off . ( should be zero)
The reading at idle (3 to 20 hpa depending how much soot in filter )
The reading when revved hard . ( may go up to 70 Hpa with soot in .)
The amount of soot in the filter . ( this can be read out )
you can eliminate wiring problems by reading the pressure and seeing if it reacts "normaly" under the above conditions .
....
[New sensor fitted, driven ~50 minutes to test and clear codes automatically]
Mike was able to test the DPF sensor which was reading around 4HPa at idle, so all is good.