Støddæmpere og fjedre, nivomat, XC90 2007, 7 personers


BACK

Har i dag 12 januar skiftet bagerste fjedre og dæmpere på XC90eren

Originalt Volvo "kit" til bagenden, nivomat.

Kit'et indeholder:
2 fjedre (og gummi omkring fjedrene i hver ende)
2 dæmpere
alle bolte/møtrikker
og installations vejledning.

Godstykkelse på fjedrene er 17mm

prisen var 820,01 EUR hos Skandix.de

Installationsvejledning: xc90_level_control.pdf


Man skal cirka bruge følgende værktøj:
  • Bukke til at holde bilen forsvarligt.
  • Topnøgle/momentnøgle og fastnøgle størrelse 15 og 18
  • Torx 40 (med en forlænger).
  • En lang jernstang, til at presse armen ned, når fjederen skal tages ud.
  • En remstrammer/lastbånd med skralde, til at aflaste "lateral link arm" når den skal løsnes.
  • Et par donkrafte, både til at løfte bilen og til at løfte/aflaste med, når bolte skal løsnes.








    Start med at tømme bagagerummet, så man kan komme til at skrue på støddæmperen, foroven.
    Der er sikkert nogle mennesker
    som skærer hul i dæmpnings-måtten hvor støddæmperen sidder,
    men det kunne jeg ikke nænne :)



    Her er lidt info om hvordan man tømmer bagagerummet:
    xc90_3rd_row.pdf
    xc90_side_panel_rear.pdf


    Så skal begge dæmpere løsnes foroven.
    Fastnøgle størrelse 18 mm og torx 40 i midten af dæmperen.
    Start evt med at løsne møtrikken med en almindelig topnøgle str 18
    sådan bare lige knække den løs.



    Bagefter fjernes den nederste bolt, fornede på stæddæmperen.
    Der skal man bare tage ved, størrelse 15 mm.
    Det er der ikke noget billede af.

    Så kan dæmperen tages ud. Man kan lige prikke til den foroven med en gummihammer, eller lirke lidt forneden.
    Med lidt held kan man få den ud, uden at "sædet" følger med ud.
    Så slipper man for at skulle lirke sædet på plads, når man monterer den nye dæmper.

    Vi skal så have "control arm" drejet nedad, så fjederen kan tages ud.
    (Det er den "arm" som fjederen ligger på)

    Det er så nødvendigt at fjerne 3 bolte, for at kunne vippe den arm nedad.

    Først aflaster vi den langsgående "link arm", for at kunne fjerne bolten fra den.





    Stram remstrammeren så man kan se at den giver sig i gummiet på "lateral link arm".


    Løft med en donkraft under "lateral link arm", også for at aflaste.


    Man kan så skrue bolten lidt ud, og kontrollere at bolten sidder i centrum af hullet.
    Man skal kigge efter at den ikke er trukket ud til den ene side,
    fordi det betyder at man ikke har aflastet godt nok.

    Spænd remstrammer og løft donkraft,
    imens man holder øje med bolten.
    Bolten skal gerne ind i centrum, af hullet som den skrues ud af.



    Her er "lateral link arm" løsnet helt
    (og fjederen er taget ud, undskylder at det ikke er kronologisk).



    Så skal vi løsne bolt og møtrik på "track rod"



    FLyt donkraften ind under "control arm" for at aflaste den
    Vi skal fjerne bolten som holder "Control arm" fast til "wheel spindle".
    Det ses på billedet ovenover (samme billede som "track rod").


    Når "control arm" er frigjort,
    så kan vi fjerne donkraften
    og presse den arm nedad med en lang jernstang.

    Den "control arm" skal ned så fjederen kan tages ud foroven, og tages væk.

    Her ses jernstang stukket ind i "control arm" (pas på caliperens bremseslange)
    Man kan presse "control arm" lidt ned med hånden, mens man sætter jernstangen ind.



    Hav den nye fjeder klar indenfor rækkevidde,
    så den kan smides ind med det samme, imens man holder jernstangen med den anden hånd.

    VÆR OPMÆRKSOM
    på positionen af den gamle fjeder, så den nye kan sættes ind på samme måde.
    Det er ikke så nemt at se hvordan fjederen skal "drejes" for at passe perfekt.

    Jeg havde ikke noget "stop" at placere fjederen imod i venstre side af bilen.
    (men det var der i højre side af bilen!?)

    Når fjederen er på plads, skal boltene monteres igen,
    i omvendt rækkefølge af demonteringen :)

    SPÆND IKKE BOLTENE FAST TIL 80NM ENDNU!!


    Det gøres først når bilen er på jorden, med hjul på osv.
    For at undgå at man får spændt undervognen op i en forkert stilling.
    De skal spændes med bilen/undervognen i "normal stilling"


    Når boltene er på plads igen (løst spændt), skal dæmperen sættes ind.

    Dæmperen kan uden videre skubbes på plads og spændes forneden til 80NM med det samme.

    Skålen eller "lejet" skal være næsten parallel med bilens længde-retning.
    (Det er kun relevant hvis skålen fulgte med ud, da dæmperen blev taget ud)


    Her er den nye fjeder og den nye dæmper sat ind på plads.


    Når alt er på plads, sættes hjul på og bilen sættes på jorden.
    Få evt en voksen person til at sætte sig på bagklappen
    Så den presses lidt ned,
    svarende til at der sidder nogen på bagsædet,
    så bilen har en "normal" stilling.

    Så spændes de 3 bolte til 80NM
  • Control arm til wheel spindle, 80NM
  • Track rod, 80NM
  • Lateral link arm, 80NM

    Der er jo ikke så meget plads at spænde på,
    når bilen står på jorden.

    Til sidst et lille stemnings-billede :)



    Jeg lavede venstre side af bilen først, helt færdig,
    og så højre side dagen efter.