bremse caliper skift


BACK


Jeg har idag 4 august 2012, skiftet caliper(højre foran) på min V70 2004.

Generel info fra Volvo
v70_brake_bleeding.pdf
v70_brake_cylinder_replace.pdf
v70_brake_system_function.pdf


det er cirka dette værktøj man behøver:

Bremseudluftningsværktøj fra Mekonomen, nr 42-71340 (228.75 kr)
Fast nøgle str.11, til udluftnings-skruen på caliperen
Fast nøgle str.14, til bremse-slangens tilslutning på caliberen
Umbraco/Hex nøgle størrelse 7mm, til glidepins på caliper.
Stor vandpumpetang, presse kaliberen sammen ved afmontering:Biltema nr 12-456
Injektions-sprøjte fra apoteket, til smøring af stemplet på caliperen.
Bremsecaliper fra Biltema nr 665075, til 599,-
En stump klar slange til at montere på udluftnings-studsen på caliperen.
Samt en dunk bremsevædske DOT4, feks fra Q8.


Løft bilen, understøt forsvarligt
Afmonter det relevante hjul.
Sæt et bræt i klemme mellem bremsepedalen og forsædet, så bremsepedalen er trykket godt ned, og holdes nede.
Når bremsepedalen er trykket ned, har bremse-hovedcylinderen lukket af for reservoiret.
Dvs der er lukket af for tilførsel af bremsevædske fra reservoiret.
Det betyder at der IKKE løber en masse bremsevædske ud når den gamle caliper afmonteres.
Tilslut en stump gennemsigtig slange til udluftnings-studsen på caliperen.
Løsn udluftnings-skruen, indtil der kommer bremsevædske ud(så er trykket taget af caliperen)



Luk udluftnings-skruen igen, fjern slangen.
Løsn bremseslange-tilslutningen en halv omgang eller så (undgå at vride bremseslangen for meget)
(Bremseslangen skal ikke skrues af nu, det sker senere.Den skal bare løsnes)



Løsn de 2 glidepins(7mm hex).Det er måske nødvendigt med en "forlænger arm" på hex-nøglen, hvis skruerne sidder stramt.




Pres caliperen sammen, så klodserne ikke klemmer på skiven, så claiperen kan afmonteres.




caliperen tages af og lægges til side, undgå at vride eller trække i bremseslangen.
Jeg har lagt den på bærearmen.
Fjern den bremseklods som sidder i caliperen (den skal over på den nye caliper)


Drej den gamle caliper af bremseslangen (undgå at vride bremseslangen).
Sæt bremseslangen på den nye caliper og stram tilslutningen til (~ 18NM, så den slutter tæt som den skal).
Det skal foregå ved at rotere caliperen, ikke ved at vride bremseslangen.

Monter bremseklodsen på den nye caliper (bremseklodsens fjedre ind i hulrummet i stemplet)
Monter den nye caliper løst på bremse-åget/skiven.
Tilslut en stump klar slange på udluftnings-studsen.Du skal ikke løsne udluftnings-skruen endnu :)


Fjern brættet som holder på bremsepedalen, så reservoiret igen kan tilføre bremsevædske til systemet.
Tilslut udluftnings-værktøjet på bremsevædske-reservoiret, stram låget, det skal være tæt.



Tilslut udluftnings-værktøjet til ventilen på det hjul som er taget af.
Så der er overtryk på bremse-vædske-reservoiret.



Hvis der slipper luft ud ved reservoiret, så prøv evt. at stramme låget lidt mere.

Løsn udluftnings-skruen på caliperen så der presses bremsevædske ud i slangen.
Hold øje med niveauet i reservoiret, det skal være ved MAX, må ikke komme ned til MIN.
Når der ikke er luftbobler i bremsevædsken som presses ud, så lukkes udluftnings-skruen på caliperen.



Afmonter udluftnings-værktøjet ved hjulet, derefter ved reservoiret.
Fyld bremsevædske på indtil MAX niveau.



Monter de nye glidepins, smør dem med keramisk fedt inden montering.
Keramisk fedt kan holde til høj temperatur og angriber ikke gummiet som pins'ene sidder i.

Smør caliperens stempel med lidt silicone-fedt, brug evt en injektions-sprøjte
for at komme ind bag pakningen på caliperen.


Monter hjul.
Kør en tur og brems nogle gange, check bremsevædske niveau og at der ikke er en læk.