EGR-ventil og EGR-køler / EGR-valve & -cooler
BACK
Har skiftet EGR på D5-motor, 22 februar 2013, XC90 2007 ~420.000km
Den laver overtryk i kølesystemet, så jeg prøver om det måske kan fixes med en ny EGR
Købte en brugt EGR fra Tyskland til ca 300£, til samme motor og med aut.gear.
Den ser rigtig flot ud og har ikke kørt ret langt.
Man skal cirka bruge følgende:
Top størrelse 7 & 8 mm til spændebånd.
Diverse andre almindelige toppe til topnøgle og almindelig torx
Vinkel skrue-led, så man kan skrue om hjørner, er rigtig praktisk
En kasse vinyl-handsker
Affedtnings-middel & motor-rens
Man skal tømme kølesystemet først, evt fjerne minus-pol fra batteriet.
Så skal man fjerne luftfilter kassen og så ellers grave sig igennem luftslanger og rør.
Det eneste problem var den her "klemme" som forbandt selve EGR-klumpen med udstødningen.
Den skal løsnes helt og så kan man lirke den løs med en flad skruetrækker.
Den "nye" EGR er renset grundigt (der var ca 1 mmm sod på hele indersiden af luftindtaget, efter EGR-ventilen)
Rensede med affedtningsmiddel og motor-rens.
Når man skruer EGR'en tilbage på motoren så skal
bolten forinden på EGR-klumpen sættes på først,
sæt den på løst, ikke stramme den endnu.
Derefter de to bolte på forsiden, stramt.
Og så til sidst skal den inderste spændes helt til.