EGR-ventil og EGR-køler / EGR-valve & -cooler


BACK

Har skiftet EGR på D5-motor, 22 februar 2013, XC90 2007 ~420.000km

Den laver overtryk i kølesystemet, så jeg prøver om det måske kan fixes med en ny EGR


Købte en brugt EGR fra Tyskland til ca 300£, til samme motor og med aut.gear.
Den ser rigtig flot ud og har ikke kørt ret langt.



Man skal cirka bruge følgende:
  • Top størrelse 7 & 8 mm til spændebånd.
  • Diverse andre almindelige toppe til topnøgle og almindelig torx
  • Vinkel skrue-led, så man kan skrue om hjørner, er rigtig praktisk
  • En kasse vinyl-handsker
  • Affedtnings-middel & motor-rens

    Man skal tømme kølesystemet først, evt fjerne minus-pol fra batteriet.

    Så skal man fjerne luftfilter kassen og så ellers grave sig igennem luftslanger og rør.


    Det eneste problem var den her "klemme" som forbandt selve EGR-klumpen med udstødningen.
    Den skal løsnes helt og så kan man lirke den løs med en flad skruetrækker.



    Den "nye" EGR er renset grundigt (der var ca 1 mmm sod på hele indersiden af luftindtaget, efter EGR-ventilen)
    Rensede med affedtningsmiddel og motor-rens.




    Når man skruer EGR'en tilbage på motoren så skal
    bolten forinden på EGR-klumpen sættes på først,
    sæt den på løst, ikke stramme den endnu.
    Derefter de to bolte på forsiden, stramt.
    Og så til sidst skal den inderste spændes helt til.