S70 lavt olietryk
BACK
S70 2.0 1997 lavt olietryk, ved tomgang efter koldstart og ved acceleration
~300.000km
Volvo's beskrivelse af 'oil pan replacement'
s70_oil_pan_replacement.pdf
Volvo 'exploded-view' skitse og reservedelsnumre
s70_lubricating_system.pdf
Volvo's beskrivelse af olie tryk måling, referenceværdier
s70_oil_pressure.pdf
det er cirka dette værktøj man behøver:
Almindelige toppe og topnøgle,moment nøgle, strips, evt kragefods nøgle til olie-tryk måleren.
Ikke noget special værktøj.
Det er de her dele som jeg har brugt:
3545696 Olie tryk sensor fra JL Skibsservice ~200kr
30750783 Gasket set, Oil pan 33,80 EUR
1161059 Sealing substance Valve cover Oil pan red 50 ml 51,56 EUR
30637865 Seal, Pipe oil dipstick 3,81 EUR
30637867 Seal ring 21,5 mm 2,5 mm 2,99 EUR
Victor Reinz "RE-MOVE" Sealant remover 300 ml 9,50 EUR
3517857 Oil filter Spin-on Filter 7,90 EUR
6 L Mobil Olie 5W40 ca. 400 kr
Læs Volvo's beskrivelse og skift olie tryk sensoren når du er igang.
Her ses den gamle olie tryk sensor som sad på bilen.
Tryk test med olie-tryk maaler
Fjern olie tryk sensoren, den sidder foran på motoren
Monter den adaptor fra tryk-test sættet som passer (check gevind størrelse på sensoren)
Her ses olie tryk sensoren som er skruet af
Monter olie tryk maalerens slange på adaptoren
Kragefods noegle er en god ide
Kragefods noeglen skruer tryk-maaleren fast
Start motoren i tomgang og check olie trykket
Trykket er 4 bar....ikke alarmerende lavt, er vel meget normalt.
Tag olien af og fjern oliefilteret.Her har jeg stoppet gevind-hullet til oliefilteret med en stump klud
Bare saa det ikke står drypper ned på mig mens jeg arbejder.
Fjern olie måle pinden og dens rør som går ned i bundkarret.
Loesn beslagene til servo-rørene, saa rørene kan trækkes lidt til siden.
fastgoer dem med strips, saa bundkarret kan komme frit nedad naar den tid kommer.
Nu skal boltene til bundkarret skrues ud, de har ikke samme længde alle sammen,
Jeg lavede en skabelon af en papkasse, med et hul til hver bolt, og placerede boltene fra bundkarret deri
efterhånden som de blev skruet af, så jeg havde styr på placeringen af hver bolt.
Bundkarret sad ikke fast da boltene var ude, ingen problemer.
Bunden af motoren uden bundkar.
Fjerne olie suge røret, sidder med 2 bolte og en rund gummi pakning oppe i enden af røret.
Rensede bundkar og olie suge rør med bremse rens.
Pakningsmateriale på bundkarrets anlægsflade fjernes med Victor Reinz "RE-MOVE" opløsnings middel.
Det sprayes på, så venter man 15 minutter, og skraber forsigtigt med en skraber.
Pas på ikke at lave ridser, man kan nemt komme til at skade aluminiums anlægsfladen, arbejd forsigtigt.
Den flade skal være helt plan for at kunne lukke tæt imod motoren.
Så skal der rulles pakningsmateriale på den rengjorte anlægsflade.
Volvo's pakningsmateriel har en lidt lyserødt farve,
det rulles på med en korthåret rulle, jeg brugte en ny ANZA rulle
Her ses ANZA rullen, det flydende paknings-materiale fra Volvo og de nye gummipakninger
Man bruger ikke al paknings-materialet heller ikke alle gummi pakningerne.
Anlægsfladen mod motoren checkede jeg, den så fin ud, der skulle ikke skrabes noget særligt af her.
Hold øje med gummi-pakningerne når bundkarret føres op på plads igen.
Monter alle boltene løst, og spænd til moment.
Check Volvo's beskrivelse af proceduren.
Når alle boltene er skruet på igen, så skal der afsluttes med frisk olie og filter og en Newcastle Brown Ale til halsen.
Og olie pinden monteres igen med en ny gummipakning forneden.
Bilen er på asfalten igen, ingen olie lampe lyser og bundkarret er tæt, der siver ikke olie fra det.