AWD Kardanled/Propeller shaft skiftes
BACK
Jeg har idag 3 maj 2014, skiftet AWD-kardanled/Propeller shaft på min XC90 2007.
Man kan få støj fra kardan-leddene, typisk det forreste.
Det forreste led får meget varme fra kat'en, og kan derfor tørre ud, fedtet bliver hårdt.
Det forreste led kan fås som separat reservedel fra Volvo.
En beskrivelse af reparation af kardanled:
drivetrain-front-cv-joint-service.pdf
det er cirka dette værktøj man behøver:
Led-nøgle/Top-nøgle nøgle str 10
Umbraco/Hex nøgle størrelse 8mm, til bolte som holder selve kardanen.
Modhold til kardanled:Biltema nr 19-1308
Samt aluminiums fedt eller lignende til at smøre efterfølgende, forhindrer fastrustning senere
Det eneste lidt specielle værktøj som kræves: 8mm hex og modhold
(modhold kan udelades hvis bilen sættes i P/gear, så den låser kardanleddet).
Her ses det lidt specielle værktøj til modhold.
Jeg har skået spidsen af tapperne med en vinkel-sliber, så de kan gå ind i bolt-hullerne på kardan'en.
Start med at afmontere de beslag som sidder på tværs under udstødningen (10 mm top).
Forrest sidder et beslag og ca midt under kardan-akselen sidder endnu et beslag.
Udstødningen skal IKKE tages af eller løsnes,
men det letter tilgængeligheden hvis de beslag/afstivninger fjernes.
Her ses et billede af det forreste beslag.
Derefter skal man løsne alle boltene på kardan-akselen (8mm hex)
Man kan mærke dem op med en maling-tusch, samt mærke kardan-akselen op,
så man er sikker på at kunne montere den igen, på samme måde som den sad.
Det fik jeg ikke brug for, fordi jeg satte en anden aksel på.
Ubalance (uens vægtfordeling) lader ikke til at være et problem på den her bil/aksel.
Afmærkning bagi:
Afmærkning foran:
Her ses et billede af Umbraco-nøglen på en bolt på det forreste led på kardan-akselen (8mm hex / Umbraco)
Herefter afmonteres center-lejet (10 mm top)
Det har jeg ikke et billede af, men det er bare at fjerne de 2 bolte som holder center-lejet.
Når akselen er løsnet, alle bolte skruet ud (lad én sidde løst i hver ende)
så kan man prøve at trække den fri fra vinkel-gear foran og fra Haldex bagi.
MEN den sidder sikkert lidt godt fast, rustet fast.
Efter et par timer med rustløsner og forsigtig hamren...fandt jeg ud af, at der er nogle ekstra huller i Haldex (flangen),
som ikke modsvarer et bolthul i kardanleddet, aha!
De huller kan man bruge til at hamre via, feks med en 8mm hex bit liggende inde i hullet,
og på den måde få kardan-akselen hamret udaf, væk fra Haldex flangen.
Jeg brugte en 8mm hex bit og en 60 cm lang jernstang, samt en halv-stor hammer til det.
Kig nøje på billedet, der ligger en bit i en af hullerne, til at hamre på.
Her er kardan-akselen fri, og man kan se bit'en inde i et af hullerne
Forenden, vinkelgear, uden kardan-aksel
Når Kardan-akselen er løsnet fra vinkel-gear og Haldex, så kan akselen forsigtigt trækkes bagud,
hen over udstødningen og ud på gulvet.
Den er ikke særlig tung.
Her ses den gamle bandit, så kom den endelig ud
Her ses den gamle på gulvet og den "nyere" kardan-aksel ligger på bænkene.
Det var ikke min plan at skifte leddene (jeg skiftede hele akselen),
men de kan nemt afmonteres og checkes/smøres.
Selve Kardanleddet kan skilles af med en flad-hovedet skruetrækker til at udvide låseringen
og en tyndere skruetrækker til at lirke ringen af, når den er udvidet.
Det kræver at man har begge hænder oppe af lommerne.
Her ses det forreste led på den gamle aksel.
Jeg tog dækslet af den "nyere" kardan-aksel, for at checke om fedtet ser nogenlunde ud, inde i leddet.
Det er fint blødt, det er ikke stift og udtørret.
Her ses det forreste led på den nye aksel.
Så skal den nye aksel "bare" ligges ind på plads, og spændes fast.
Jeg smurte flangen i begge ender med et tyndt lag aluminiums fedt, indvendigt i flangen og på kanterne,
for at forhindre at den ruster fast igen.
Her spændes den nye kardan-aksel fast, med brug af modhold.
Monter beslag osv.
Kør en tur og lyt.