BACK

Rear differential bearings change




Har skiftet lejer i differentialet på XC90eren (2007 koert ca 630.000km)

Lejer er købt på ebay som et saet der passer til dette differentiale.
Differentialet bruges paa Landrover Freelander 2,
og Landrover har et spec.dokument til at skifte lejerne.


Beskrivelser fra Volvo, Landrover specifikation o.s.v.
Landrover spec. Volvo spec. Parts list..

Hvis man vil kobe et nyt differentiale, skal man vare opmarksom på udvekslingen.
V8 har samme udveksling som D5, saa man kan kobe et brugt diff derfra også.



Det er cirka dette special vaerktoj man behoever.

--Leje aftraekker saet (kobt paa nettet fra england)
--Glidehammer (fra biltema)
--Hydraulisk Presse, 10 tons er nok (hjemmelavet af staal profiler, samlet med 16 mm gevindstaenger)
--koblingsplade hvor nav/centrum passer paa pinion akslens 23 taender (24 mm imellem dalene, som ligger overfor hinanden).
--41 mm 12 kantet top (42 mm kan bruges, men 41 mm passer bedre paa pinion motrikken)
--Moment maaler til meget lavt moment ~1 Nm(kuffert vaegt og hjul/trisse med snoretraek kan bruges)



bagbroen er nede og kalorius er taget ud (haldex og differentiale)


motrikken paa haldex flangen skrues af,
jeg brugte et stykke krydsfiner, borede huller og fikserede paa flangen


simmering pakningen trak jeg ud ud med glide-hammer fra Biltema

Pakning fjernet



Som modhold paa akslen, naar pinion-motrikken skulle fjernes
brugte jeg center nav fra en koblingsplade til en audi, kobt fra JP group
skaaret ud og svejset paa en top.
Navet har 23 taender, og der er ca 24 mm mellem dalene (dale som ligger overfor hinanden).

Til selve pinion-motrikken brugte jeg en 12 kantet top storrelse 41, svejset paa et galv.ror
og et lille stykke af roeret i en 90graders vinkel for at faa den rigtige afstand ind til motrikken i diff.huset


Pinion motrik og det fremstillede vaerktoj.
Tak til svoger, som var forbi med svejsegrej :-)












krone hjulet tages ud. Differentiale huset var helt sort indvendigt.
men et par daaser bremserens kunne fint blaese det rent.


Leje-ringene til kronehjulet kan bankes ud med en dorn.
der er afstands-ringe, med en specifik tykkelse, inde under lejerne.
Noter hvor de var placeret
de skal sidde samme sted naar det samles igen.





Selve lejerne sidder presset på kronehjulet



Lejerne traekkes af.
jeg havde koebt et leje-aftraekker saet paa nettet (fra england)


Pinion akslen presses ud, har lagt en klud ind i huset, saa den lander bloedt.



Akslen inde i diff. er presset ud.



Ringene inde i huset tog jeg med glidehammer og dorn.





Nye lejer monteres.





Momentet på pinion akslen maalte jeg med mellemrum,
mens pinion moetrikken blev spaendt mere og mere i meget smaa trin
for at ramme de 1.1 Nm

Beskrivelsen fra Landrover manualen
"tighten the pinion flange nut in one
degree increments and check the
rotational torque after each until the
specified torque of 1.1 Nm +/-0.2 Nm is
achieved."


Maalte ogsaa med hjemmelavet trisse og kuffertvaegt


Der skal laegges kraefter i for at spaende motrikken haardt nok
jeg havde vel ca 1.5 meter moment arm.


Haldex fik ny pumpe og filter.
Der skulle slaas lidt haardt for at faa pumpen ud.
Den har en flange som rager lidt ud over huset, man kan slaa paa.



Ny pumpe og filter monteret