Skifte af det nederste styreled på S80 2001, 303.000 km
Jeg har søndag d 21 august 2011 skiftet det nederste styreled på S80eren.
PROBLEM:
Bilen har drillet i et stykke tid, på den måde at selvopretningen ikke var helt god.
man skulle ofte selv dreje rattet tilbage igen efter sving.
Der var også en følelse af et "bump" på drejningen af rattet, hvor man skulle dreje ekstra hårdt for at komme over det bump.
ved en hel rat-omgang var der 2 bump man skulle over, de var altid på samme sted/position på rattet.
ÅRSAG:
Tænkte at det nok skyldtes kardan-krydset på det nederste styre led (i motorrummet),
så det var et forsøg værd at prøve at skifte det.
LØSNING
Jep. det nye styreled har løst problemet.
Rattet drejer nu igen som nyt, bumpet er væk og selvopretningen er i top klasse :-)
Billede af reserve delen som skal skiftes, nr 13:
Dette er værktøjet som jeg har brugt:
topnøgle med 75 cm forlænger og kardankryds på forlængeren
top str 10 (til bolten i motorrummet)
top str 12 (til bolten i kabinen)
Tupperware dejskraber til at lirke gummi bælgen/"koppen" af ved nålelejet
værktøj (lille brækjern) til at lirke det gamle styreled af (det er groet godt fast)
Et nyt styreled
Drej rattet til en position hvor bolten i motorrummet er synlig
og nem at komme til med topnøgle (forlænger på 75 cm, str 10)
Her er et billede hvor bolten er skruet ud
Så skal der fjernes en bolt i kabinen, nede under rattet.
Fjern først plastik beklædningen under rattet.
Her er bolten ude og styreledet er frit.
Så skal koppen lirkes af, hvor styreleddet går igennem gulvet, til motorrummet.
Jeg hængte det øverste styreled op med en elastik, så det ikke er i vejen.
vip kraven på gummi-koppen opad og løsn clipsen,
så kan du lirke koppen fra gulvet med Tupperware dejskraberen og trække koppen (med nålelejet indeni) opad og væk
Så er styreleddet klar til at blive lirket ud
Det er sikkert groet godt fast, så der skal lirkes en del.
Jeg brugte ca 3 timer uden at komme nogen vegne.Så hjalp min kone mig med gode idéer.
Vi fandt frem til at man kan lirke den ud, små skridt ad gangen.
ved at presse på palen (som stikker op i midten af styreleddet og fastgør den til selve styretøjet i motorrummet)
hvor man bruger det gamle styreled som modhold.
Det lille "brækjern" var velegnet til det.Brækjernets spids ned på palen og så presse opad imod styreleddet (inde i kardankrydset på styreleddet).
Det gamle styreled drejer meget sejt på den ene led, mens det drejer fint på den anden led.
Nåleleddet bør man smøre med fedt inden man monterer det tilbage igen.
Det nye styreled er installeret
Det nye led drejer frit og nemt på begge ledder.
Hvis man smører gummi koppen på indersiden,
så er den nemmere at få skubbet på plads igen, over kraven i bunden af bilen.
Man skal ind i mellem dreje rattet rundt, så det er en fordel at have bilen løftet på donkraft og så bukke nedenunder for sikkerheden.