Skifte af tandrem

(og vandpumpe, drivrem, 2 strammerhjul og medløberhjul)

på S80 2001, 320.000 km



Jeg har mandag d 23 april 2012 skiftet tingene omkring tandrem og drivrem på S80eren.

Tandremmen skal vist skiftes for hver 180.000km på den her motor(2.4t 2001, B5244T3).
Se evt service protokol her

Det er første gang jeg skifter tandrem, så når jeg kunne gøre det, så tror jeg enhver kan.
Det er en god ide at læse beskrivelsen i Haynes manualen et par gange, så man har en ide om hvad det går ud på.

Dette er cirka værktøjet som jeg har brugt:
  • topnøgle med almindelige størrelser 10-12 osv og så størrelse 30 til at dreje motoren med
    (motoren drejes på den store møtrik på nederste rem-skive)
  • mini topnøgle (min er fra Biltema og har en fatning som til bits), top str 10 & 12 (til boltene på vandpumpe osv)
  • mini el-skruetrækker(Bosch IXO) og en 90 graders vinkel til den, så man kan skrue 'om hjørner'
  • Torx 55 til remstrammer på drivrem. På de gamle remstrammere er det vist en 12er top
  • Hex nøgle 6 mm til remstrammer på tandrem (umbraco nøgle)


  • Et billede af de dele som skal skiftes (drivremmen er ikke vist på billedet)


    Løft bilen foran og placer bukke nedenunder (feks under forbroen)
    For at sikre bilen, hvis donkraften skulle svigte.
    Fjern højre forhjul og nitterne som holder inderskærmen foran, så inderskærmen kan vippes ud.




    Det gøres for at kunne komme til det nederste remhjul (CRANKSHAFT), så motoren kan drejes på den store møtrik(top 30)
    Dette remhjul SKAL IKKE FJERNES, man skal blot kunne få fat i møtrikken og dermed dreje akselen, for at dreje motoren og tandremmen osv
    Både Haynes og VADIS(volvo manual) beskriver at man skal fjerne dette remhjul, men det gjorde jeg ikke, så lad det sidde.
    tandremmen kan tages af nedenud, altså lirkes af under remhjulet, det er nemmere og så skal man ikke bekymre sig om at få modhold osv til remhjulet(det er spændt med 180NM).
    NOTE: Hvis du absolut vil have remhjulet af, så brug en el-slagnøgle, feks den her fra biltema og modhold via 2 af bolthullerne i remskiven.
    Så løsner man nemt møtrikken.
    Jeg fulgte manualen slavisk, derfor har jeg billedet med slagnøglen og modhold,
    men jeg kunne ikke trække remhjulet af, og det viste sig at være unødvendigt.





    Fjern tændspoler og tændrør og læg en klud henover(så der ikke falder møtrikker ned i motoren/cylinderne)
    Det er MEGET NEMMERE at dreje motoren, når den ikke komprimerer luft inde i cylinderen når man drejer den, luften kan nu slippe ud)
    Ved samme lejlighed kan man jo så montere nye tændrør.




    I motorrummet: Fjern låget fra ekspansionsbeholderen til kølevandet.
    under bilens venstre side: Fjern spænderingen og tag slangen af fra køleren.
    Så kølevandet kan rende af ned i en spand.
    Der er cirka 9 liter i kølesystemet (på en bil med turbo, 8 liter uden turbo)
    Der vil ligge en smule i motoren, men det render ud når vandpumpen kommer af.




    I motorrummet: Sæt låget tilbage på ekspansionsbeholderen og fjern den(afmonter slager) og løft servobeholderen op på motoren.
    Det er for at kunne komme til tandremmen og hjulene foroven (CAMSHAFT)





    Fjern dækslet foran tandremmen.
    Noter på et stykke papir hvordan remmene løber rundt om hjulene, tegn både tandrem og drivrem(for en sikkerheds skyld, mine passede dog fint med Haynes beskrivelsen)



    Fjern drivremmen, ved at løsne remstrammeren.Drej på remstrammerens bolt så remmen bliver løs, vip så remmen af et hjul og slip langsomt strammeren igen, så den går tilbage på plads.
    På billedet er drivremmen taget af.





    Nu skal vi snart have tandremmen af.



    Det er vigtigt at crank(nederste hjul) og de to cam-hjul(øverste hjul) kører i takt, så at sige.

    DE MÅ IKKE FLYTTE SIG I FORHOLD TIL HINANDEN!!


    Det er derfor remmen har tænder, så den ikke 'glider'. Den styrer timingen af ventilerne, det er derfor den hedder "timing belt".

    Jeg stillede de øverste hjul sådan at et lille mærke(fra fabrikken) pegede lige opad, imod et lille mærke som var lavet i plastik-dækslet(fra fabrikkken)
    Jeg tegnede de mærker på hjulene op, med en lille streg maling, så de var nemme at se.

    Lav så et mærke på crank-hjulet(det nederste hjul), i den 'dal' som peger lige opad og lav et mærke på motorblokken lige ud for.
    Det kan man godt komme til, ind imellem tandremmen (altså imens tandremmen stadig sidder på)
    Det skal være sådan at du kan garantere at crank-hjulet og CAM-hjulene kan stilles på præcis samme position igen.
    Det er meningen at man skal undgå at dreje disse hjul, imens tandremmen er taget af.
    Men et uheld kan jo ske, og så skal man kunne stille hjulene på præcis samme måde igen.

    Det lykkedes mig at skifte tandrem uden at dreje på hjulene, så der skulle ikke nogen justering til efterfølgende, så det kan du helt sikkert også klare.


    Her er et billede af mærket på crank hjulet og CAM hjulet.Det er de nye dele (tandrem, hjul osv) som er monteret på dette billede(remstrammer er ikke justeret endnu).


    Når mærkerne er lavet, kan du løsne remstrammeren til tandremmen (sæt 6mm hex nøgle i remstrammer og hold på den, sæt gaffelnøgle eller top på bolten i midten og løsn) og fjerne den rem.
    For at få tandremmen nedenud under remhjulet(nederste hjul) skal man lige fjerne en lille afskærmning, som sidder med 2 bolte på højre side af remhjulet.
    Ned og lig under bilen, så kan du se afskærmingen bagved remhjulet og de 2 bolte som holder skærmen.

    Så er det ret nemt at fjerne alle boltene til de forskellige hjul og vandpumpe osv.
    Hav en spand klar, der løber lidt kølevæske ud når vandpumpen løsnes.



    Jeg tegnede også mærker på den gamle tandrem, ud for de mærker som var på CAM-hjulene(de øverste hjul).
    De mærker overførte jeg så på den nye tandrem.På den måde kunne jeg sikre at ihvertfald de øverste hjul kørte i takt,
    altså kørte på samme måde som med den gamle rem.

    pakningen til den nye vandpumpe bøvlede lidt under monteringen, den ville falde af.
    Lidt fedt smurt rundt langs vandpumpens kant kunne ligesom 'lime' pakningen lidt fast og holde på den.

    Sæt den nye tandrem på det nederste hjul først, og træk lige opad(saml remmen i én hånd, over remhjulet)
    træk lidt hårdt, så du er ikker på at den har godt greb i tænderne på hjulet, før den så opad i højre side henover medløber hjul og højre CAM-hjul.

    Tryk den godt ned i rillerne på cam-hjulet (uden at dreje hjulene :) videre over til det andet CAM-hjul og ned til vandpumpen.

    Sæt den på remstrammeren til sidst, ved at du løsner remstrammeren meget: Tryk evt på palen (som peger opad på remstrammeren) samtidigt med at du drejer på Hex-nøglen på remstrammeren.
    Når remstrammeren er meget løs, kan du lirke tandremmen over på remstrammeren, og så justere/stramme remstrammeren.
    For at justere tandrem-strammeren: Jeg trykkede på palen og drejede hex-nøglen samtidigt (palen trykket til højre) indtil den var lidt forbi midter-mærket, og så lidt tilbage igen til midterstilling og så stramme bolten i midten til, så remstrammeren sidder fast.

    Tryk lidt på tandremmen, henne ved det lodrette stykke ved vandpumpen, for at sikre at remstrammerens pal bevæger sig, i takt med at remmen strammes og løsnes af dit tryk.
    Remstrammerens pal skal så gerne stå omkring midten, når du ikke trykker på remmen.

    Så snart den nye tandrem er monteret, så kan man lige dreje på crank-hjulet nogle omgange,
    for at sikre sig at motoren kan dreje uden at ventilerne slår imod.
    Så kan man også checke at tandrem-strammeren stadig står i midten, efter et par omgange.

    Her er det rart at tændrørene er taget ud, så kan man rigtigt mærke hvor nemt motoren drejer og at alt er i orden :)

    så er det bare at sætte tændrør, tændspoler og alt på plads igen og vride nøglen!