BACK
Rear subframe change/hjaelpe-ramme bag
Har skiftet bagbro på XC90eren (2007 koert ca 630.000km)
Den gamle bagbro havde nogle defekte bosninger og noget rust.
Vurderede at tiden og pengene var bedre brugt på at skifte det hele.
Ny komplet bagbro fra en 2013 XC90, fra Sverige, koert ca 4.000km
Der var intet rust at se på den 'nye' bagbro, alt skinnede som en nyslaaet skilling.
Differentialet ville jeg samtidigt skifte lejer i.
Differentiale renovering
- Kobte nye bolte til alt fra Volvo og bosning til differentialets montering i hjalperammen.
- Nyt metal 'daeksel' over differentialet, monteret på hjalperammen.
- Traekaksler i bag (2012 koert ca 12.000 km).
- Bagbroen havde nye støvplader.
- Bagbroen havde ny niveau sensor til Xenon lygterne.
- Desuden nye SKF hjullejer(alle 4)
- Volvo bremsekalibre (2013, koert ca 2000km).
- Nye Volvo bagfjedre til Nivomat.
- Beslag til bagbroens forreste montering, hvor bremse-roer ogsa er fastgjort.
- Nye Volvo udstodningsophaeng.
- Undervognsbehandling af bilens bagende, inderskærme afmonteret.
Brugte Dinitrol, først et par lag af den tynde, saa et par slidlag ovenpå dagen efter.
Ny og gammel bagbro. Den gamle er lidt rusten, nogle bøsninger er revnet.
Begynd med at notere placeringen af den gamle bagbro, sidelæns og i længderetningen.
Man kan måle i forhold til skærmkanten, med et vaterpass lodret ned fra skærmkanten
og så notere afstanden ind til hjullejets flange.
Min var centreret i forhold til skærmkanterne,
og det gælder nok for de fleste, hvis de ikke har været skadet.
I længde retningen måles afstanden ind til forkant/bagkant af skærmkassen.
Når kardanaksel osv er monteret, så er der dog ikke meget at rutte med i længderetningen
Fjernede kardanakslen
Kardanaksel beskrivelse
Fjernede udstodningen
Fjernede bremsekalibrene i bag.
De kan ikke komme igennem bagbroen der hvor bremseslangen gaar igennem.
saa de skal tages af bremseslangen for at faa bagbroen ned.
Haandbremsekabler skal tages ud ved bremserne, de kan haenge loest ned.
Og saa må man ikke glemme...
- stikket til niveau-sensoren paa den venstre baere-arm :-)
- og stikket til Haldex pumpen
Stoddampere og fjedre kan blive siddende.
Boltene til bagbroen skrues ud, en efter en, og erstattes af gevindstaenger.
Bagbroen sænkes ned, styret af gevindstængerne.
Nye bagbro er monteret, med differentiale osv
udstodningsophaeng blev skiftet til nye et par uger senere.
4-hjuls udmåling med to helt parallelle linier af fiskesnøre ned langs siden af bilen
justeret i forhold til hjulleje center-ring.
Afstanden ind til forhjulsleje helt ens i hver side, og afstanden til baghjulsleje helt ens i hver side.
Afstanden fra "forkant af fælg til snor" og "bagkant af fælg til snor" skal så være identisk.
Forudsat at fælgen er lige og at rattet ikke er drejet.
Jeg skiftede samtidigt styreled m.m. foran, derfor blev baade for og bag justeret.